Zákon č. 353/2021 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Novela zákona o bankách, implementující evropské předpisy týkající se obezřetnostních požadavků dopadajících zejména na bankovní sektor, byla schválena s více než devítiměsíčním zpožděním. Parlament nestihl novelu schválit v původně očekávaném termínu (banky se novelizovaným zákonem o bankách měly původně řídit od konce roku 2020, resp. od poloviny roku 2021) a po vracení Senátem o ní znovu rozhodovala Poslanecká sněmovna. Důvodem těchto legislativních průtahů byl požadavek Senátu doplnit změnu zákona o dani z příjmu a daňové osvobození výnosů z dluhopisů vydávaných v zahraničí daňovými rezidenty České republiky. Na návrh senátorů byla novela doplněna o zmiňovaný senátní pozměňovací návrh a následně dne 14.9.2021 stvrzena Sněmovnou. Dne 30.9.2021 byla publikována ve Sbírce zákonů jako zákon č. 353/2021 Sb. s účinností od 1. 10.2021. Tímto zákonem se transponuje do českého právního řádu směrnice CRD V.
Přehled nejzásadnějších změn
Za účelem omezení rizik a posílení odolnosti bankovního sektoru přináší novela zákona o bankách významné změny v několika oblastech. Zde je přehled těch nejzásadnějších:
-
Požadavky na kapitál
Česká národní banka může na základě procesu přezkumu a vyhodnocení (SREP) požadovat po úvěrové instituci dodatečný kapitálový požadavek. Tento požadavek se vztahuje na rizika nepokrytá minimálním kapitálovým požadavkem.
-
Dohled na konsolidovaném základě
Novela zavádí povinnost schválení finanční holdingové osoby, a tím opouští koncept odpovědné banky. Finanční holdingové osoby budou tak v přímé působnosti regulátora za účelem zajištění plnění povinností na konsolidovaném základě. Povinnosti a náležitosti žádosti o schválení FHO jsou vymezeny v čl. 21a CRD 5 a dále v 28 novely zákona o bankách.
Některá ustanovení zákona o bankách se nově vztahují i na finanční holdingové osoby.
-
Zprostředkující ovládající osoba
Novela zavádí povinnost pro velké skupiny, jejichž mateřská společnost má sídlo mimo EU a jejíž součástí jsou alespoň dvě dceřiné instituce usazené v EU, mít tzv. zprostředkující ovládající osobu. Cílem této úpravy je zejména usnadnění dohledu nad institucemi.
-
Evidence údajů o úvěrech členů statutárních orgánů
Novela zavádí povinnost banky, finanční holdingové osoby a smíšené finanční holdingové osoby evidovat „údaje o úvěrových obchodech s členem jejího statutárního orgánu, správní rady a dozorčí rady nebo osobou s takovým členem spřízněnou tak, aby tyto údaje mohly být bez zbytečného odkladu na vyžádání poskytnuty České národní bance; spřízněnou osobou se pro účely tohoto zákona rozumí manžel, registrovaný partner, dítě nebo rodič člena statutárního orgánu, správní nebo dozorčí rady nebo právnická osoba, ve které má člen statutárního orgánu, správní rady nebo dozorčí rady nebo jeho manžel, registrovaný partner, dítě nebo rodič kvalifikovanou účast nebo v ní může uplatňovat významný vliv nebo v této osobě zastává výkonnou řídicí funkci nebo je členem jejího statutárního orgánu, správní rady nebo dozorčí rady.“.
-
Nahrazení auditora při porušení zákona o auditorech
„Česká národní banka může nařídit bance změnu auditora, pokud auditor nesplní povinnost informovat Českou národní banku o skutečnostech zjištěných podle § 21 odst. 3 a 4 zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů.“.
-
Použití standardizované metody při řízení IRRBB
„Česká národní banka může osobě podléhající jejímu dohledu uložit, aby pro účely řízení úrokového rizika investičního portfolia použila standardizovanou metodiku stanovenou přímo použitelným předpisem Evropské unie vydaným podle čl. 84 směrnice 2013/36/EU upravujícím standardizovanou metodiku pro hodnocení úrokového rizika investičního portfolia, pokud zjednodušená standardizovaná metodika nebo systém řízení úrokového rizika investičního portfolia používaný povinnou osobou nezajišťují řádnou identifikaci, hodnocení, řízení a snižování úrokového rizika investičního portfolia.“.